niedziela, 6 kwietnia 2014

Wzorce projektowe #01 - Singleton

Zgodnie z zapowiedzią stworzenia serii o wzorcach projektowych, oto pierwszy wpis z tej tematyki :)

Co to są wzorce projektowe i kiedy je stosować?

Wzorce projektowe są pewnymi sprawdzonymi sposobami na rozwiązanie jakiś powtarzających się problemów z dziedziny projektowania oprogramowania. Powstawały one na bazie doświadczeń programistów i były przez nich wielokrotnie udoskonalane. Warto je znać aby nie musieć odkrywać koła na nowo, ale szybko wdrażać sprawdzone rozwiązania (niekiedy nieco zmodyfikowane i dostosowane do aktualnych potrzeb zadania).

Zaczynamy!

Pierwszy wzorzec, którym postanowiłem się zająć to Singleton. Ze względu na prostotę jego idei oraz łatwość implementacji, wydaje mi się, że jest idealny aby łagodnie rozpocząć naukę wzorców.

Koncepcja Singletona jest taka, że klasa która go implementuje musi zapewnić mechanizm ograniczający ilość możliwych instancji tej klasy do maksymalnie jednej. Czyli jeżeli mamy klasę-Singletona, to w całym programie możemy stworzyć i używać maksymalnie jeden jej egzemplarz.

Przykłady zastosowań:
- klasa Bank w systemie bankowym - raczej chcielibyśmy aby istniał tylko jeden jej egzemplarz w systemie.
- różnego rodzaju menedżery zarządzające danymi - często mogłoby dojść do błędów trudnych do wychwycenia gdyby wiele takich menedżerów mieszało w danych jednocześnie.
- system plików - wystarczy jeden opis formatu plików.

Tutorial - dwa sposoby implementacji Singletona w języku Java:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz